زهره ( تحصیلات : لیسانس ، 29 ساله )

سلام
من کثیرالشکم
یعنی همیشه بااینکه نمازهام رو درستم میخونم اماوسط نماز به خودم القا میکنم که آیا رکعت قبل رو درست خوندم ؟ به جا آوردم ؟ سوره رو خوندم ؟ ذکر رکوع رو درست خوندم ؟ تشهد خوندم ؟
خب من طبق احکام بعد از سه نماز که شک دارم و مدام هی بهمش میزنم فهمیدم که جز کثیرالشکم
خب بعد از این مرحله دیگه نباید به شک خود اعتنا کرد .
میخواستم بدونم که اولین نمازی که من بعد ازین سه نماز شک دار میخونم رو نباید دیگه به شکش اعتنا کرد یا چند تا نماز بعد از اون هم نباید اعتنا کنم ؟
مثلا من سه نماز رو شک کردم
صبح ظهر عصر
نماز مغرب رو که شک میکنم دیگه به شکم اعتنانمیکنم
چون قبلا در سه نماز شک کردم
حالا من میام نماز عشا رو هم میخونم و از قضا دوباره شک میکنم
باید نماز عشا رو هم اعتنا نکنم به شکم ؟یا فقط باید برای مغرب اعتنا نکنم ؟


مشاور (حجة الاسلام منتظمی)

با تشکر از اعتماد شما به مشاوره راسخون: 1. آیت الله خامنه ای: کسى که زیاد شک مى‌کند کثیرالشک مى‌باشد و در نماز اگر کسى در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سر هم (مثلاً در نماز صبح و ظهر و عصر) شک کند، کثیرالشک است و چنانچه زیاد شک کردن او از غضب یا ترس یا پریشانى حواس نباشد، به شک خود اعتنا نکند و کثیرالشک تا وقتى یقین نکند که به حال معمولى مردم برگشته باید به شک خود اعتنا نکند. 2. آیت الله مکارم شیرازی: طبق فتوای ما «کثیرالشّک» یعنى کسى که زیاد شک مى کند نباید به شکّ خود اعتنا کند، خواه در عدد رکعات نماز باشد، یا در اجزاى نماز، یا شرایط نماز. کثیرالشّک کسى است که بگویند زیاد شک مى کند و اگر کسى در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سرهم شک کند کثیرالشّک است. 3. آیت الله صافی گلپایگانی: بطور کلی کثیر الشک در افعال نماز چه در اذکار و چه رکعات، چه افعال از قبیل رکوع و سجود باید به شک خود اعتنا نکند. شما در همه ی نمازها حکم کثیر الشک را دارید. و نباید به شک خود اعتنا نمایید.